Categorii

Adina Popescu (1) adolescență (2) al doilea război mondial (5) Alex Moldovan (1) animale (6) Anton Holban (1) aventură (19) Barbu Ștefănescu Delavrancea (2) basm (8) biografie (4) Camil Petrescu (3) Cezar Petrescu (1) clasic (53) comedie (5) contemporană (3) copilărie (1) Daniel Defoe (1) distopie (3) dragoste (2) dramă (2) E.B. White (1) fantezie (9) Ficțiune (50) Ficțiune istorică (5) filosofie (1) Filozofie (1) fisa de lectura (10) Gala Galaction (1) George Călinescu (2) gotic (1) Grigore Băjenaru (1) groază (1) holocaust (2) ioan slavici (3) Ioana Pârvulescu. (1) ion creanga (5) Ion Luca Caragiale (6) Ion Minulescu (1) Ionel Teodoreanu (4) istorie (8) J. D. Salinger (1) Jack London (1) Jennifer Anne Nielsen (1) Jules Vernes (2) la Medeleni (3) Lewiss Carroll (1) literatură franceză (2) Literatură românească (54) Liviu Rebreanu (2) Lois Lowry (1) Lucian Blaga (1) Marin Preda (2) Marin Sorescu (1) Mark Twain (1) Mateiu Caragiale (1) Mihai Eminescu (2) Mihail Drumeș (1) Mihail Sadoveanu (4) Mimi Thebo (1) minunea (1) mircea eliade (3) Mircea Sântimbreanu (1) mister (3) mitologie (1) motivaționale (1) Neil Gaiman (1) non-ficțiune (3) nuvelă (5) Paulo Coelho (1) pentru copii (20) petre ispirescu (2) poezie (2) povestiri scurte (1) psihologie (1) război (7) Roald Dahl (2) roman (16) romantism (1) romanță (2) sci-fi (2) sec. XIX (1) SF (1) Spiritualitate (1) teatru (7) tineri (1) Tom Sawyer (1) umor (6) Vasile Alecsandri (1) Veronica D. Niculescu (2) Victor Ion Popa (1) Wiliam Golding (1)
© Rezumate cărți 2023. Un produs Blogger.

"Hronicul și cântecul vârstelor" de Lucian Blaga. Rezumat

Lucian Blaga, tânărul scriitor

"Hronicul și cântecul vârstelor" este un roman autobiografic scris de Lucian Blaga în perioada 1945-1946 și publicat postum în 1965. Cartea prezintă copilăria și adolescența autorului până în momentul debutului său literar.

Rezumat

Copilăria în satul natal Lancrăm

Lucian Blaga ne poartă într-o călătorie fascinantă în lumea copilăriei și adolescenței sale. Povestea începe în satul Lancrăm din Transilvania, unde micuțul Blaga se bucură de natură și explorează universul protector al familiei sale. Alături de mama sa, Ana, și de tatăl său, preotul Isidor, dar și de frații și surorile mai mari, casa părintească reprezintă un cuib cald și primitor. Primii ani sunt însă umbriți de refuzul lui Blaga de a vorbi, spre îngrijorarea părinților. Când în sfârșit rostește primele cuvinte, e momentul eliberării. 

Curând, joaca cu prietenii din sat - Roman, Vasile și Adam - devine ocupația preferată a micului Blaga. Ei cutreieră împrejurimile, păzesc gâștele satului, visa cu ochii deschiși la aventuri. Apoi, inevitabil, vine vremea școlii. Deși la început ezitant, Blaga excelează la învățătură, devenind elevul de top. Adolescența e marcată de trecerea la liceul din Brașov, unde se adaptează mai greu, dar descoperă literatura și filozofia.

Anii de școală la Sebeș și Brașov

La Sebeș, Blaga a urmat școala primară începând din anul 1902. Deși inițial a refuzat să meargă la școala românească din sat, la vârsta de 6 ani s-a îndreptat spre școala germană din Sebeș. Acolo s-a adaptat repede, dovedindu-se a fi un elev eminent. Chiar dacă la început statea în ultima bancă, curând a ajuns în prima, menținându-și poziția. Blaga își amintește cu plăcere de ora de Istorie Biblică. Profesorul Hans Wolf îl numea "das helle Köpfchen" (capul luminos) și îl considera cel mai strălucit elev al școlii.

Experiența liceului la Brașov a debutat mai dificil, Blaga suferind din cauza lipsei banilor și a statutului de "tolerat" în gazdă. A locuit o vreme împreună cu fratele său Liviu, apoi s-a mutat în casa măcelarului Rupi. Pentru a se întreține, a devenit preparator la Colegiul "Vechiul Regat", meditând colegi. Blaga s-a confruntat și cu batjocura unor colegi mai mari care l-au îmbătat la o petrecere ca să râde de el. Totuși, adolescentul Blaga s-a concentrat pe studiu, dovedind perseverență. Liceul i-a oferit șansa de a explora literatura și filosofia, pasiunile sale definitorii.

Călătoria în Italia

În 1910, la vârsta de 15 ani, Blaga a avut ocazia să călătorească în Italia alături de unchiul său Iosif Blaga, profesor de filozofie, împreună cu soția acestuia și alți tineri. Au plecat din portul Triest și au vizitat mai întâi Veneția. Blaga este impresionat de frumusețea bazilicii San Marco și de palatele renascentiste. Urmează Florența, unde admiră arta lui Michelangelo.

La Roma se simte copleșit de vestigiile antice precum Colosseumul sau Forul Roman. Este fascinat și de operele din Capela Sixtină sau de statuile lui Bernini. Tânărul Blaga este influențat puternic de contactul cu arta italiană și cu moștenirea culturală a Europei.

Pe drumul de întoarcere poposesc la Vatican, unde asistă la o audiență a Papei Pius al X-lea. Apoi viziteazăMessina, unde contemplă strălucirea mării. La finalul călătoriei, petrec câteva zile la Budapesta.

Această călătorie a avut un rol formativ, lărgind orizonturile culturale ale tânărului Blaga. A fost un prim contact cu arta și civilizația Apusului, ce a contribuit la evoluția sa ulterioară ca scriitor și filosof. Experiența este relatată cu entuziasm șicu o prospețime a privirii.

Alte momente importante din viața autorului

Un moment cheie în evoluția artistică a lui Blaga îl reprezintă publicarea primei sale poezii, "Noaptea", în 1910, în paginile ziarului "Românul". Debutul poetic marchează consacrarea vocației sale literare încă din adolescență. Versurile sale de tinerețe, inspirate din folclor și mitologie, anunță un poet promițător.

O altă etapă importantă este descoperirea operei filosofului francez Henri Bergson, ale cărui concepte precum "evoluția creatoare" și "intuiția" îl vor influența puternic. Blaga va aprofunda studiul filosofiei, devenind pasionat de marile sisteme de gândire.

În perioada liceului la Brașov are loc întâlnirea Corneliei Brediceanu, colega sa care îi va deveni prima iubire și ulterior soție. Relația lor romantică e descrisă cu sensibilitate și va constitui o importantă sursă de inspirație.

Obținerea bursei pentru studii la Viena în 1920 marchează un progres decisiv în evoluția intelectuală a tânărului Blaga. Anii petrecuți la Viena, alături de Cornelia, vor fi foarte prolifici pentru opera sa.

În "Hronicul și cîntecul vîrstelor", Lucian Blaga adoptă un stil memorialistic, încercând să redea cu sinceritate și autenticitate amintirile sale. Lirismul, ironia fină și detașarea introspectivă caracterizează scriitura lui Blaga. Influențe notabile se pot observa din lecturile sale timpurii din literatura germană (Goethe, Schiller). Contextul cultural transilvănean, între satul tradițional românesc și orașul cu influențe germane, este redat cu finețe. Cartea surprinde formarea spirituală a unuia dintre cei mai importanți scriitori și gânditori români ai secolului XX.

Personajele principale

Lucian Blaga - Personajul principal este însuși autorul, relatându-și propria poveste. Blaga este descris ca un copil sensibil, cu o imaginație bogată, care refuză inițial să vorbească, prelungind starea edenică. Devine apoi un elev eminent, cu rezultate deosebite la învățătură. Adolescentul Blaga e marcat de moartea tatălui, descoperă literatura și filozofia, publică primele poezii. Tânărul student la Viena trăiește o frumoasă poveste de dragoste cu Cornelia. Blaga apare ca un spirit romantic, melancolic și visător.

Ana Blaga - mama scriitorului e descrisă ca o femeie energică, protectoare, credincioasă, adeptă a unor ritualuri și superstiții folclorice. Ea îl înconjoară pe Lucian cu dragoste maternă, e îngrijorată de tăcerea lui prelungită. Ana Blaga rămâne o prezență protectoare, cu o aură magică, chiar și după ce Blaga devine adult.

Isidor Blaga - tatăl scriitorului e prezentat ca un preot cultivat, pasionat de literatură, în special filozofie. Inițiază inovații în sat, dar are și momente de melancolie. Moartea lui timpurie îl afectează profund pe tânărul Lucian. Apare ca model parental pozitiv.

Cornelia - prima dragoste a lui Blaga, colegă de școală, este o fire sensibilă, romantică, care îl încurajează în aspirațiile sale literare. Relația lor idilică e un catalizator pentru creativitatea autorului. Ea rămâne un reper important al formației sale emoționale.

Prietenii copilăriei - Roman, Vasile, Adam - completând tabloul lumii rurale natale, aceștia apar ca spirite libere, spontane, cu care Lucian Blaga împărtășește bucuria descoperirilor și aventurilor copilăriei.